zaterdag, oktober 01, 2016

Iedereen is boos op Vindicat

Normen en waarden en het intern oplossen van excessen zijn de laatste week een hot topic in de media. Gisteren avond keek ik naar Pauw en zag de gasten aan tafel over elkaar heen buitelen om hun plasje te doen over de voorvallen bij Vindicat in Groningen. Het was het team corps versus zij die nooit lid zijn geweest en van buiten naar binnen kijken. De nuance was ver te zoeken. Lekker voor de kijkcijfers. Het corps meisje legde uit dat het een smakeloze uit de hand gelopen grap was van een aantal mannelijke leden die een almanak hadden gemaakt. Pauw en de rest van de media plakte er het label bangalijstje op. Oh ja, dacht ik, bangalijstjes, daar was toch jaren terug ook al zo'n commotie over in de media maar dan niet gerelateerd aan studenten? Niets nieuws dus en niet alleen voorbehouden aan corps-ballen. Jet Bussemakers, de minister van dienst, hamerde vooral op openheid van zaken bij excessen en de heersende normen en waarden. Ik moest lachen toen ik het haar hoorde zeggen en moest denken aan de falende minister en staatssecretaris van justitie die afkomstig zijn uit haar regering. Ook bleek een paar weken terug dat collega Edith Schippers is getrouwd met een man die tonnen verdient aan het vrije marktdenken van de huidige regering m.b.t. de zorg. Daar hoor je de minister niet over. Normen en waarden, openheid van zaken, denk ik dan. Maar ach, de politiek.

Ik ben zelf lid geweest van zo'n club en moet eerlijk bekennen dat ik ook m'n wenkbrauwen fronste toen ik las wat er volgens de media was gebeurd in Groningen. Ook tijdens mijn tijd bij het corps gebeurde er wel eens dingen die tegen mijn normen en waarden ingingen, maar die zag ik ook tijdens het uitgaan op het Leidseplein, op de hockeyclub, bij Ajax, bij de verschillende banken waar ik heb gewerkt, etc. Valt het goed te praten wat er in Groningen is gebeurd? Nee natuurlijk niet, maar laten we eerst eens de hand in eigen boezem steken voordat we en masse een mening hebben en alle corpsleden over een kam scheren. Dat doen we ook niet met voetbalsupporters, gelovigen, politici, bankiers, krakers, etc. Toch? Ondertussen tik ik verder aan mijn roman die toevalligerwijs over bovenstaande issues gaan. Of ik openheid van zaken ga geven moet u t.z.t. maar gaan lezen. To be continued.

ps. Als we ons als maatschappij echt zorgen maken over de normen en waarden van corpsleden en hoe zij later in de maatschappij functioneren dan wijs ik u er graag op dat onze koning en vrijwel alle leden van het koninklijk huis lid zijn geweest van het corps. Nu u weer.