dinsdag, november 17, 2015

Recensie Ontsla me van alles wat ik liefheb

HAARLEM - Bij de Arbeiderspers verscheen de vierde dichtbundel van Haarlemmer Lucas Hirsch. De bundel heet 'Ontsla me van alles wat ik liefheb', waarin Hirsch indrukwekkend en onbeholpen de worsteling van een veertigjarige aanstipt. Een recensie.
Door Jaap Timmers - 15-11-2015, 16:00 (Update 16-11-2015, 10:34) - Haarlems Dagblad

L
ucas Hirsch (1975) is een dichter die groots probeert te leven, bij wijze van spreken als een rauwe Republikein in het liberale Boston, maar hij komt niet los van de pijn.

Lyricus

De vierde bundel van de Haarlemmer ’Ontsla me van alles wat ik liefheb’ bevestigt hem nog wel als lyricus en maatschappijcriticus. Maar het wordt nu duidelijk dat poëzie geen beste remedie is tegen hardnekkig en doorgegeven verdriet.

Ongezien

Dichter Hirsch heeft lak aan poëtische conventies. Anders dan zijn idool Lucebert brengt hij op onpoëtische wijze de ruimte van het volledig leven tot uitdrukking. Dikke symboliek opschrijven, dat doet een dichter eigenlijk niet, maar hij wel, en op een verrekt mooie manier. Zijn heldere taal lijkt gemakkelijk te consumeren, maar hij serveert er ongezien verwarring en onmacht bij.

Marstempo

Onmacht is het kernwoord in deze bundel. Alsof iemand anders dan hijzelf hem kan ontslaan van wat hij liefheeft. Pijn heeft hem stevig bij de lurven, hij weet zich geen raad. Zijn moeder zette de pijnscheuten bij hem in werking. ’Ik hoorde haar zeggen/ dat herinneringen via genen/ worden doorgegeven// Zij bepaalt wanneer er/ over het geleden familieverleden/ gesproken wordt// Het tijdstip/ waarop ze haar verwanten/ in mijn lichaam/ wekt’.

Rekken

Onbeholpen en boeiend: ’Tijdens de angstige nacht/ de wens te willen vergeten/ uitgesproken// Tijdens de liefde/ het verlangen/ te kunnen rekken// Te bespoedigen wat ik overhoud/ als ik eenzaam ben’. Klein voelt hij zich, hij vergelijkt zijn bestaan zelfs met de nachtelijke bezoekjes van een muis aan zijn huis, op zoek naar kruimels.

Verzadigbaar

Pupil Hirsch vraagt in een brief raad aan leermeester Ilja Leonard Pfeijffer. ’Hoe blijf je dorstig en verzadigbaar tegelijk?’ Zijn ego kan hij parkeren in een zelf gebouwde stad, maar: ’Waar laat ik dit lijf?’

Titel

Lucas Hirsch, ’Ontsla me van alles wat ik liefheb’, Arbeiderspers, Amsterdam 2015, vierde poëziebundel van Lucas Hirsch, winkelprijs €18,99.