vrijdag, september 14, 2012

Interview Haarlems Dagblad

Haarlems Dagblad 08 september, 2012 Paul Lips

Haarlem - 'Dolhuis' is de titel van de nieuwe bundel van de Haarlemse dichter Lucas Hirsch. Het is een bundel als een vuistslag, maar dan met een fluwelen handschoen. Zaterdag 15 september is de presentatie bij The Irrational Library.

Het is een bundel die reed vóór verschijning de nodige discussie oproept, legt Hirsch uit. ,,Als ik aan vrienden enkele gedichten laat lezen, of als ik gedichten voordraag, dan krijgt ik soms heftige reacties. Dat is ook precies de bedoeling. Want de gedichten gaan over ons land in economische, maar ook geestelijke crisis.''

Hirsch benadrukt dat hij een geëngageerde bundel heeft willen schrijven, maar dat hij niet wil preken of anderszins de dominee uit wil hangen. ,,Want ik weet het óók niet. Ik heb geen antwoorden op de vragen die ik in deze bundel stel. Het is meer dat ik een spiegel voor houd. Dat doe ik in heldere, klare taal. In de taal die ik om me heen zie.''

Lucas Hirsch is vooral bekend van de Stichting Kleine Revolutie Producties, die op verschillende plaatsen literaire evenementen organiseert. Het onlangs gehouden Poëziefestival Elswout was een groot succes. Als dichter publiceerde de Haarlemmer eerder twee bundels bij uitgeverij De Arbeiderspers. Zijn opvatting is dat elke bundel weer anders moet zijn. Sprekend over zijn nieuwe boek geeft Hirsch voorbeelden van vreemde verschijnselen in de huidige maatschappij. Dat 'alle joden aan het gas moeten', zoals tijdens voetbalwedstrijden wordt gescandeerd. Of de koningin, die op 4 mei een krans legt bij het Nationaal Monument en enkele dagen later aan de thee zit met de vader (voormalig minister in een dictatoriaal regime) van schoondochter Maxima. Over de bij Nederlanders geliefde prins Bernhard, die in zijn jonge jaren lid was van de SS. Over de zogenaamde tolerante houding van Nederland, die in werkelijkheid helemaal niet zo tolerant blijkt te zijn. Of over bankiers die er niet over peinzen om hun bonus in te leveren.

Hirsch gebruikt die verschijnselen in zijn poëzie. ,,Ik zie ongenuanceerde beelden op televisie en verwerk die in mijn gedichten'', zegt hij. De gedichten zijn beurtelings grof, teder, hard, sensueel, genuanceerd, lomp of geëngageerd. En dat laatste is volgens hem in deze tijd meer dan noodzakelijk. ,,Natuurlijk kan het zijn dat deze bundel mijn elitaire opvatting weergeeft over wat er in de wereld gebeurt. Ik zie het meer als tegendraads.''

Duidelijk is dat Hirsch nadenkt over hoe hij zichzelf en zijn werk wil manifesteren. Elke stap wordt zorgvuldig uitgedacht, van de cover van zijn bundel tot en met een teaser in de vorm van een film gemaakt door Jochem Jurgens, dat nu overal on-line te zien is. Ook voor de presentatie op zaterdag 15 september heeft Hirsch een bijzondere plek uitgekozen. Niet in een boekhandel of in het pand van zijn uitgever, maar in de winkel van The Irrational Library aan de Haarlemse Doelstraat. ,,Omdat ik dat een toffe winkel vindt die past bij mijn ideeën. Daar wordt tevens voorgedragen door Erik Jan Harmens, John Schoorl en Joost Zwagerman. Het Ampzing Genootschap heeft gedichten uit 'Dolhuis' op muziek gezet en zal deze vertolken. Ook treedt de band The Giant Tiger Hooch op. Hirsch ziet er naar uit: ,,Het wordt heel gezellig. Iedereen is welkom.''

'Dolhuis' verschijnt zaterdag 15 september. Presentatie vanaf 17.00 uur in The Irrational Library, Doelstraat 31, Haarlem.